Proč je nutné mít misi a vizi?

04.10.2020

Mise je naše poslání, vize je cíl, ke kterému směřujeme. Tak by se stručně dalo odpovědět na položenou otázku. Podívejme se na to ale trochu podrobněji.

Mise hovoří o tom, co je naším smyslem a účelem, co děláme, co nabízíme, popř. pro koho je to určeno, s čím to může někomu pomoci. Mise vyjadřuje naše konání, náš přínos trhu. Pokud provozuji např. restauraci, tak prodávám jídla a nápoje a jimi tiším hlad a hasím žízeň svých spoluobčanů. Pokud šiji roušky, chráním zdraví občanů. Mise musí být jasná a srozumitelná jak pro vlastní firmu a její zaměstnance, tak zejména pro její zákazníky, kteří si výrobky a služby budou kupovat. Zde dejme hlavně pozor na to, aby přílišná kreativita a originalita ve formulaci mise neztrácela pro zákazníky srozumitelnost. 

Vize udává žádoucí budoucí cílový stav, tj. kam nebo k čemu se svým snažením směřujeme, kterým směrem se ubíráme. Můžeme např. chtít být v Brně nejluxusnější restaurací nebo vařit nejvíce levných obědů nebo můžeme chtít být největším dodavatelem roušek v ČR. Vize nám ukazuje cíl, ke kterému se vydáváme. Je to jakási volba jednoho z mnoha možných cílů, které vidíme z křižovatky, na které stojíme. Budujeme např. buď luxusní restauraci nebo levnou vývařovnu nebo budujeme kapacity pro velkovýrobu roušek. Pro dosažení kýžené vize pak tvoříme strategie, tj. způsoby, jak jich dosáhnout. Co dělat, když v průběhu cesty vizi změníme? Nemělo by nás to vyvést z míry. Je to naprosto běžné a normální. Z dosavadní cesty se poučíme a vykročíme k novým cílům.

Misi doporučuji veřejně deklarovat, u vize záleží na ambicích majitele firmy a momentální vzdálenosti od konečného cíle. Pokud jsem třeba začínající podnikatel a mám vizi stát se největším výrobcem roušek v ČR, může to znít někomu až moc nabubřele a nereálně. Takovou vizi doporučuji ponechat pouze v hlavě majitele nebo interně ve firmě.